Afvallen door te bewegen


Ga bijvoorbeeld hardlopen maar begin voorzichtig

Hardlopen is een geweldige manier om energie te verbranden. Een zogenaamd Start-to-Run-programma is ideaal. Maar begin voorzichtig want onderzoek heeft aangetoond dat 20 tot 30 procent van de beginnende lopers geblesseerd raakt.

De helft tot 75 procent van alle loopkwetsuren zijn overbelastingsletsels. Deze ontstaan doordat de loper ofwel te zwaar oefent voor zijn huidige conditie, niet voldoende oplet voor de eerste signalen van overbelasting en zijn trainingsschema niet aanpast aan de signalen of te weinig variatie aanbrengt in zijn training.


Start-to-Run

Sportarts Sam Moustie is een fan van het Start-to-Run-programma: weinig initiatieven maakten al zo veel mensen warm om te sporten. Maar zijn ervaringen vertellen dat zelfs een licht loopprogramma soms te zwaar is.

Vooral mensen met overgewicht lopen een grote kans op overbelastingsletsels, zegt Moustie. Hoe zwaarder je bent, hoe meer je pezen en gewrichten belast worden. Dikwijls is de conditie van deze mensen ook slecht, waardoor ze vlug in het rood gaan.

Moustie raadt aan om eerst een sport te zoeken met minder grote piekkrachten, zoals fietsen, zwemmen, fitness of krachttraining. Daarna kan je naar een Start to Run-programma overstappen.

Overigens vormen ook erg magere mensen een risicogroep. Zij hebben vaak weinig spieren, lichte botten en kwetsbare gewrichten en dus onder meer een grotere kans op stressfracturen.



Nordic Walking

Nordic Walking is ook een manier om veel energie te verbranden. Mits op de juiste manier gedaan, gebruik je vrijwel al je spieren. Het is een total body workout en geschikt voor iedereen.

Nordic Walking is een intensieve manier van wandelen met twee speciaal daarvoor ontwikkelde wandelstokken.

Deze poles gebruik je om jezelf behalve met je benen ook nog eens extra met je armen af te zetten. De sport is oorspronkelijk ontwikkeld in Finland als trainingsprogramma voor langlaufers. Met de juiste techniek is het een rigoureuze energieverbrander.



Ga door naar

de volgende pagina
voor stap 3








Copyright © 2013 -
SuRish int. - all rights reserved


Contact

metatags.org

Disclaimer